De eerste echte openbare telefooncellen in Nederland zijn door het Staatsbedrijf der PTT in De Bilt en Bilthoven geplaatst. Telefooncellen van de PTT hebben in de vorige eeuw het straatbeeld bepaald. Het ontwerp dat we hierboven zien, was de standaard tot het werd ingehaald door nieuwe technologische ontwikkelingen.

Er was in Nederland op het gebied van openbare telefooncellen een achterstand ten opzichte van de omringende landen. De esthetisch pionier van het Staatsbedrijf der  PTT, mr. Jean Francois van Royen, gaf opdracht om het architectonisch ontwerp niet door technici te laten maken, maar door een vormgever.

De opdracht werd verstrekt aan de architecten van de bekende Van Nelle Fabrieken in Rotterdam J.A. Brinkman en L.C. van der Vlugt. Een proefmodel van hun telefooncelontwerp werd in 1932 op het Vredenburg in Utrecht geplaatst. De deuren en wanden waren gemaakt van grote ruiten van spiegelglas met draadbewapening.

De eerste serie van zeven telefooncellen werd geplaatst in 1932 in De Bilt en Bilthoven. Daarna werd door de PTT in 1933 bij de firma Gispen een grotere hoeveelheid besteld. Het bestek hiervoor gaf aan dat de zijkanten bestonden uit vier horizontale glazen panelen. Dit werd in deze jaren van crisis vooral gedaan uit bezuinigingsoverwegingen en ook om vandalisme te verkleinen. Dit type bepaalde verder steeds het beeld in de straten in Nederland.

In de telefooncel werden ook de volgende onderdelen opgehangen: een gebruiksaanwijzing, een schrijfblad, een rek om een tas op de zetten en een rek om alle telefoongidsen in te hangen.

Door de vernieuwingen in de draadloze telefonie is de behoefte aan openbare telefooncellen sterk gedaald en zijn deze ook nagenoeg uit het straatbeeld in Nederland verdwenen.

JJR

U bevindt u op de Rondleiding over nostalgie. Voor het vervolg klik HIER.

Literatuur

Glas, G.A., ‘Volle boel; Het straatmeubilair van PTT te midden van al het andere, Stichting Het Nederlands PTT museum, ’s-Gravenhage, 1991.

www.houwelingtelecommuseum.com