Op de foto zien we de Solexclub ‘Dolf van der Made’ die in de vroege jaren vijftig gezamenlijk een uitstapje maakt en is gestopt bij ‘De Biltsche Hoek’ in De Bilt. Dolf van der Made was een handelaar in motoren en bromfietsen aan de Voorstraat in Utrecht. Hij had een Solexclub opgericht, die regelmatig als gezelschap ritten maakte. De foto komt uit album met kiekjes van de club, die zijn gemaakt door Frits Julien uit  Tuindorp, ( Het Utrechts Archief).

 

Meer informatie

In 1905  begonnen Maurice Goudard en Marcel Menneson in Frankrijk een fabriekje dat vooral carburateurs maakte. Omdat hij verwachtte dat er na de Tweede Wereldoorlog weinig vraag naar auto’s zou zijn, begon Menneson al tijdens de oorlog met het maken van een hulpmotor voor bestaande fietsen. Het voorwiel werd aan de buitenkant aangedreven door middel van een ruw wrijvingswiel. Andere bromfietsen zouden via een ketting aan het achterwiel  worden aangedreven. Het resultaat werd in 1946 aan het publiek gepresenteerd.

In Nederland was het een groot succes. De fabrikant maakte reclame met de boodschap dat het de eerste brommer was die als zodanig ontworpen was en dat hij daardoor veilig was. Wat Nederlanders misschien meer aansprak waren de zuinigheid van het gebruik en de lage aanschafprijs. Langzaam was hij wel en hij maakte een kenmerkend, sputterend geluid.

Enkele tientallen jaren gebruikten honderdduizenden de Solex om naar hun werk te gaan. In de jaren zestig waren Solexen vooral populair bij meisjes, terwijl jongens liever een Puch of een andere zware brommer hadden. Tot 1969 werden de Solexen ook gemaakt bij de ENAF in Den Haag. In De Bilt maakte de BMI in de jaren dertig al hulpmotoren voor fietsen.

In de jaren zeventig verdrongen luxere bromfietsen en andere vervoermiddelen de langzame Solex. De plicht om een helm te dragen was de oorzaak dat veel dames afhaakten. Tegenwoordig zie je ze bijna nooit meer op straat. Wel maken recreatiebedrijven nog reclame met de mogelijkheid om op een Solex te toeren. De Franse Vélosolex fabriek werd in 1988 gesloten. In Hongarije en China worden in onze tijd nog vernieuwde Solexen gemaakt. Het Franse bedrijf Mopex maakt de oude modellen onder de naam Black ’n Roll.

DAB

 

Literatuur:

A. van Bergen, Het goede leven, Hoe Nederland in een halve eeuw steeds welvarender werd, Amsterdam – Antwerpen 2018.

G. T. Rovers, Pure nostalgie, Uithoorn 2018.

Wikipedia: Solex (bromfiets)