U bevindt u op de Rondleiding Beelden in De Bilt. Om terug te gaan naar het begin klik HIER

Een van de iconische beelden op het beeldenpark van Jits Bakker is Olympiade dansers. (Foto WK) Het verenigt de elementen jeugd en sport en beweging die zo kenmerkend zijn voor zijn scheppingen.  Zoals hij zelf in een interview (2012) zei: ,,Iedereen zegt dat er beweging zit in mijn bronzen beelden. Ik maak geen gladde poppetjes, dat kan iedereen. Ik ben een ruige expressionist. Het hoeft niet mooi te zijn, als het maar karakter heeft, ziel en inhoud.”

Het oorspronkelijke beeld Three olympiad dancers werd in de jaren tachtig gemaakt voor het NV energieproduktiebedrijf UNA (Utrecht, Noord-Holland, Amsterdam), dat een bedrijfsterrein aan de Keulsekade in Utrecht bezat. Daar stond het aanvankelijk bij een waterpartij, totdat het voor op het terrein werd geplaatst. Het terrein kwam later in handen van NUON en daarna van Bol.com, dat in 2014 is verhuisd naar Papendorp. De huidige plaats van de beeldengroep is niet bekend.

Het afgietsel op het beeldenpark in De Bilt kreeg in 2018 de Nederlandse naam Olympiade dansers.

DAB

Dit is de Rondleiding Beelden in de Bilt. Voor het vervolg klik HIER