Hendrick van Haesdrecht is pastoor in Westbroek. Het is eind zestiende eeuw en Hendrick zal de laatste katholieke priester van dit dorp zijn: de Reformatie staat voor de deur. Het is volop Opstand in de Nederlanden en de priester moet zich zien te handhaven. Welke keuzes maakt hij in tijden van oorlog en geloofsstrijd, ontginning en turfstekerij, pestaanvallen en een opstandige zoon? Want ja, deze priester had een aantal kinderen.

Het Online Museum toont dit “Archief van Westbroeks laatste pastoor”,  als een serie in twaalf afleveringen. Redacteur Anne Doedens ontdekte de brieven in het Utrechtse Archief en wist het zestiende-eeuwse schrift te ontrafelen.  De geschriften laten zien dat religie, arbeid, pandemie en opvoeding ook 500 jaar geleden actuele thema’s waren in onze regio.

Bekijkt u hier de aflevering: Moeilijke dagen voor katholieke priesters. Aan het eind van iedere pagina volgt een link naar de volgende aflevering.

VC