Afgebeeld is de boerderij Ouders Hoeve op het adres Kerkdijk 16 in Westbroek. (Foto AD) Deze langhuisboerderij dateert vermoedelijk van omstreeks 1800.

Op de kaart van Jan Rutgersz van den Berch uit 1603 (Utrechts Archief) zou volgens Kruidenier en Van der Spek op deze plek een krukhuisboerderij te zien zijn. Hieronder ziet men een uitsnede uit deze kaart. De bebouwing van deze plaats gaat waarschijnlijk echter terug tot in de middeleeuwen.

Hieronder ziet men een tekening die laat zien hoe Westbroek er in de tijd dat de huidige boerderij werd gebouwd, moet hebben uitgezien.

Afbeelding: Gezicht op een landschap met op de achtergrond het dorp Westbroek, tussen 1780 en 1810, getekend door N. Wicart (Het Utrechts Archief)

Bron: Michiel Kruidenier en Joost van der Spek, Maartensdijk, geschiedenis en architectuur (Zeist/Utrecht 2000) 161