U bevindt u op de Rondleiding Adel. Om het begin te vinden klik HIER

Afgebeeld is een deel van de voorgevel van het pand Dorpsweg 91, de Bentinckhoeve. (Foto: Anne Doedens)  Boven aan de gevel, midden onder de goot ziet met het kruis van de Ridderlijke Duitse Orde (RDO).

De Ridderlijke Duitse Orde is in 1189 opgericht. Deze geestelijke ridderorde nam tijdens de kruistochten de verzorging van gewonden op zich en werd in 1190 door de paus bekrachtigd. Een afdeling of provincie wordt een ‘balije’ genoemd. De Utrechtse Balije, een van de veertien van dit internationale gezelschap, streed in de zestiende eeuw tegen de Turken. Na de reformatie bleef de Duitse Orde in Nederland bestaan omdat het hoofd, de landcommandeur van de Utrechtse Balije, beloofde dat alle ridders protestant zouden worden.  Nog steeds zijn alleen protestantse edelen lid.

De Balije van Utrecht had en heeft veel grond en boerderijen in bezit, ook in de voormalige gemeente Maartensdijk. Dat geldt ook voor het hier afgebeelde pand op het adres Dorpsweg 91. Een boerderij op de plaats van deze huidige Bentinckhoeve wordt al in de zeventiende eeuw genoemd. Toen de boerderij in 1954 werd verbouwd, werd hij aangeduid als ‘Het Duitse Huis’. Elders op deze site wordt een Groenekans ‘Duits Huis’ getoond. Na de verbouwing van 1954 kreeg de boerderij de naam Bentinckhoeve, afgeleid van William F.C.H. graaf van Aldenburg-Bentinck, die korte tijd, in het jaar van zijn overlijden 1958, landscommandeur was.

U bevindt u op de Rondleiding Adel. Voor het vervolg klik HIER

Afbeelding van een glas-in-lood raam in het trappenhuis op de eerste verdieping van de voormalige commandeurswoning van de Ridderlijke Duitse Orde, Balije van Utrecht (Duitse Huis, Springweg 25). (Utrechts Archief, archief Ridderlijke Duitse Orde, CC BY 4.0)

Geert Boorsma, ‘Kruistochten, Ridderlijke Duitse Orde en Maartensdijk. In:  St. Maerten, 42 (april 2012) 3-6.