Afbeelding: Station De Bilt-Bilthoven is van meet af aan een zogeheten Eilandstation, gelegen tussen twee sporen. Daar is bij de totstandkoming van de tunnels gebruik van gemaakt.
In deel twee van het tweeluik over de spoortunnels van Bilthoven zoomen voormalig wethouder Arie-Jan Ditewig en projectleider ProRail Luuk van Hengstum in op de uitvoering van het project en de totstandkoming van de tunnels. Het bouwproces had de nodige voeten in de aarde, want er moest ruimte worden geschapen voor de bouw. Daarom werden omringende pandeigenaren ‘onteigend’ ofwel uitgekocht. Het bijkomende voordeel was dat het de kans bood om het centrum van Bilthoven op te schonen en zo veel vliegen in één klap te slaan. Zo kon een ondergrondse gifbelt worden opgeruimd, die nog dateerde uit de tijd van de stoomtreinen. Ook het Esso (Standardoil) -tankstation aan het Emmaplein werd meegenomen in de opschoonactie. Het tankstation stamde uit de jaren ’20 van de vorige eeuw, maar had zijn functie al heel lang verloren. Voor de stationschefswoning van ruim honderd jaar oud werd een nieuw tehuis gevonden in het Spoorwegmuseum in Utrecht.
MB
Beluister hier het tweede deel.
De intromuziek is ontleend aan het nummer Milktrain van The Everly Brothers.