Aan de overkant van de weg ziet u twee landhuizen: rechts Sluishoef en links Sandwijck. Ze liggen allebei op het oude grondgebied van het klooster Oostbroek. Ter hoogte van het huidige Sluishoef vestigde Jan Claesz. Schot omstreeks 1645 een werkplaats voor het maken van koperen vingerhoeden. Hij bouwde aan de door hem gegraven bovenloop van de Grift ook een watermolen om een rad te laten draaien voor het aandrijven van slijpschijven. In 1826 kocht H. de Heus, Rijksmuntmeester te Utrecht de grond en de gebouwen op. Hij vestigde er een fabriek om koperen munten te reinigen. Jonkheer D.J. Martens maakte er een buitenplaats van en liet in 1858 een classicistische villa in de vorm van een kruis bouwen. Een van de laatste bewoners was de meubelmaker Gerard A. van de Groenekan die ooit als leerling -meubelmaker van Gerrit Rietveld in Utrecht begonnen was. Hij nam in 1924 de meubelmakerij van Rietveld over en hij bleef tot op hoge leeftijd meubels naar het ontwerp van Rietveld vervaardigen.

Vlakbij het huis ligt een sluisje dat in 1640 aan de Biltse Grift werd gebouwd om het water op peil te houden voor het vrachtverkeer.

Links ligt het landgoed Sandwijck. De boerderij van het klooster Oostbroek kwam na de Reformatie in handen van de Staten van Utrecht. De familie Voet van Winssen liet in 1770 op het landgoed een classicistisch huis bouwen en kort daarna is er al sprake van een landschapspark dat in 1830 door de landschapsarchitect H. van Lunteren verder verfraaid werd.

Lange tijd was Carel van Boetzelaer van Asperen en Dubbeldam de bewoner. Hij schonk in 1930 aan de gemeente De Bilt, het aan de noordzijde van de Utrechtse weg gelegen naar hem genoemde Dr. Carel Van Boetzelaer park.

Krakers namen het landhuis in 1980 in bezit en veranderden de kleur. Begin jaren negentig kwam het woonhuis in handen van woonstichting De Key en daarna werd het opgeknapt. Het park is nu het eigendom van het Utrechts Landschap.

Eem wandeling in het park duurt ongeveer een half uur en is de moeite waard. Er staat onder meer een folly, een vervallen kapel die voor de grap gebouwd is. Opvallend is ook de portierswoning in neogotische stijl, die op een klein kasteeltje lijkt.

Vervolg: Ga door het hek en loop verder langs het van het Van Boetzelaerpark tot je bij de stoplichten kunt oversteken. Ga over het bruggetje en volg de Wilhelminalaan tot je aan je rechterhand een groot geel gebouw ziet. Dat is het landhuis Koelenberg.