Afgebeeld is het interieur van de Immanuelkerk. In 1887 werd de Gereformeerde Gemeente De Bilt opgericht, maar de leden hadden nog geen kerk. Zij gebruikten aanvankelijk drie woonhuizen in het zogeheten Steegje van Van Santen achter de Dorpsstraat. In 1901 bouwden zij een kerkje aan de Nieuwstraat, dat 21 jaar in gebruik was, maar de ruimte was te beperkt. Daarom bouwde de Gereformeerde Gemeente in 1921 de Immanuelkerk.

De opdracht voor de bouw werd in dat jaar gegeven aan de architecten P.J. Houtzagers en P.J. Vermaak. Het gebouw heeft een bijzondere vorm. Houtzagers werd beïnvloed door de Amsterdamse school, waarbij hij niet zozeer de vormentaal overnam als wel het materiaalgebruik: baksteen. Vermaak was de Biltse gemeentearchitect.

In 2018 is de kerk verkocht aan een groep beleggers die de kerk een maatschappelijke functie willen gaan geven. Tot de geopperde mogelijkheden behoren een cultureel centrum, een Bed and Breakfast en een restaurant.  Op 24 juni 2018 vond de laatste kerkdienst plaats.

Aan de overkant van de Soestdijkseweg Zuid ziet u het landgoed met landhuis Houdringe. Het maakte oorspronkelijk deel uit van het grondbezit van het klooster Oostbroek. In 1779 bouwde Jan Hendrik de Mamuchet hier een landhuis in classicistische stijl. In 1956 werd het gekocht door de  Grontmij (sinds 2017 Sweco).

Vervolg: Loop de Soestdijkseweg Zuid een stukje terug naar het zuiden tot de Looydijk. Volg de Looydijk tot de eerste afslag links en ga de Tuinstraat in. Volg die tot je weer bij de Burgemeester De Withstraat bent. Op de hoek staat het gebouw waarin de oudste bewaarschool van de provincie Utrecht was gevestigd. Er is een bordje aan de overkant.