Na de oorlog zetten de ontwikkelingen zich voort: nog meer wetenschappers vestigden zich in Bilthoven. De universiteit van Utrecht speelde daarbij een belangrijke rol. Toen in de jaren zestig gebouwen op de Uithof in gebruik werden genomen, schoof de universiteit verder op in de richting van De Bilt. Geleerden kwamen uit allerlei studierichtingen; zo waren er bijvoorbeeld drie hoogleraren geschiedenis.

Een nieuwe factor was het RIVM, dat in 1953 van Utrecht naar Bilthoven verhuisde. Ook dat was een belangrijke werkgever in de regio. Door de corona-epidemie kwam het instituut na 2020 meer dan ooit in de belangstelling te staan. Op het terrein aan de Anthonie van Leeuwenhoeklaan construeerde men naast het RIVM het Utrecht Sciende Park Bilthoven, een wetenschapspark waar bedrijven op het gebied van de volksgezondheid zijn gevestigd, zoals Bilthoven Biologicals, Cipla, Cogem en Intravac. Men noemt het ook wel Poonawalla Science Park.

Curieus is het verblijf in de gemeente van de astronaut David Randolph Scott, die in 1971 op de maan landde. Voordat hij astronaut werd, woonde hij enige tijd in De Bilt.

DAB

U bevindt u op de Rondleiding Wetenschappers. Voor het vervolg klik HIER