Op het adres Planetenlaan 42 te Maartensdijk vindt men boerderij ’t Veldhuis uit 1873, een gemeentelijk monument. (Foto: Anne Doedens.)

Deze langhuisboerderij ligt aan de rand van de kern Maartensdijk en kijkt naar het zuiden toe uit over de weilanden richting Utrecht. Oorspronkelijk lag het pand aan een stuk van de Molenweg dat tegenwoordig niet meer bestaat. ’t Veldhuis was met andere boerderijen verbonden door het inmiddels verdwenen Wolvenpad.

Hieronder is een dwarsdoorsnede van het stalgedeelte van de boerderij afgebeeld (archief voormalige gemeente Maartensdijk BV-6644, regionaal historische centrum vecht en Venen.)

Bron: Michiel Kruidenier en Joost van der Spek, Maartensdijk, geschiedenis en architectuur (Zeist/Utrecht 2000) 172v.