Truus Schröder was binnenhuisarchitecte en werd vooral bekend doordat zij Gerrit Rietveld de opdracht gaf om een huis te bouwen in Utrecht. Zij in 1985 in Utrecht overleden en werd begraven in Bilthoven naast Gerrit Rietveld. Hierboven: het Rietveld Schröder huis in Utrecht. (Foto JJR)

Truus Schröder heette oorspronkelijk Geertruida Antonia Schräder. Zij werd geboren in 1889 in Deventer in een welgesteld katholiek gezin als dochter van een eigenaar van een textielbedrijf. Zij ging naar de katholieke kostschool Pensionat des Soeurs de Notre Dame in Amersfoort, waarna ze in Arnhem de opleiding voor apothekersassistente volgde. Tijdens haar korte verblijf in Londen – die zij de ‘eerste bevrijde tijd’ noemde – maakte ze kennis met kunst en architectuur. Hierdoor volgde zij vervolgens in Hannover aan de Technische Universiteit colleges over architectuur.

In 1911 trouwde zij met Frits Schröder, die een advocatenpraktijk in Utrecht begon. Zij werd dus mevrouw Schröder-Schräder. Truus werd lid van de Utrechtse kunstenaarsvereniging Voor de Kunst en las veel over moderne architectuur. Hun huis aan de Biltstraat was zwaar en donker ingericht volgens de smaak van haar man, maar zij hield van modern. Daarom liet zij hun slaapkamer door Gerrit Rietveld inrichten.

Haar man overleed in 1923 en zij heeft toen Rietveld gevraagd, een huis voor haar te ontwerpen: het beroemde Rietveld Schröder huis aan de Prins Hendriklaan 50 in Utrecht. Daarbij werkte zij nauw met hem samen. Ze kregen een relatie en werkten ook later als architect en binnenhuisarchitect samen. Gerrit Rietveld was in die tijd overigens getrouwd. Verschillende huizen zijn ook in Bilthoven ontworpen; zie hiervoor de post ‘Gerrit Rietveld bouwde in De Bilt’ op het Online Museum De Bilt.

Truus Schröder diende als klankbord voor Gerrit Rietveld, getuige een citaat van hem: “Jij strooit ideeën om je heen. (….) Ik veeg ze bij je op. Het zijn niet zomaar ideetjes. Je weet waar het heen moet. (….) We moeten blijven samenwerken. ”  Schröder zette haar ideeën uiteen in artikelen, lezingen en ontwerpen.

Gerrit Rietveld ging na het overlijden van zijn vrouw in 1957 bij Truus Schröder wonen. Hij overleed in 1964, waarna zij zich inzette voor het behoud van het erfgoed van hen beiden door de Stichting Rietveld Schröderhuis op te richten. Truus Schröder overleed in 1985 en werd begraven op de begraafplaats Den en Rust in Bilthoven, naast Gerrit Rietveld. De dochters van Rietveld namen in 1995 het initiatief om hem opnieuw te begraven op begraafplaats Soestbergen, waar zij ook de naam van hun moeder op de steen lieten zetten.

JJR

Wikipedia, Truus Schröder