De voddenman was in vorige eeuwen een veel geziene verschijning.  Hij kwam ook langs de huizen van de Groenekanseweg te Groenekan. Getuige ook de foto hieronder was zijn werk niet zonder resultaat. (Utrechts archief, afbeelding 128656), een voddenman op zijn wagen, vermoedelijk op de Groenekanseweg in Groenekan.)

Tot de jaren zeventig van de vorige eeuw trokken de voddenman en de schillenboer regelmatig langs de straten. De eerste kondigde zijn komst aan met de woorden die Wim Sonneveld nog in 1955 zong: ‘Vodden, wie heeft er nog vodden / Ik geef de hoogste waarde voor uw vodden’. Het beroep bestaat niet meer.  Door het ophalen van textiel,  metalen en oud papier voorzagen deze kleine ondernemers in een schraal bestaan. Hun werk zouden we tegenwoordig ‘circulair’ noemen: ze maakten milieuvriendelijk hergebruik mogelijk met hun vaak door paarden, honden of handkracht voortbewogen karren. De voddenman was de voorganger van de kringloopwinkel en textielcontainer.

Tot de categorie kleine ondernemers in de vorige eeuw behoorden ook de schillenboeren, die met een kar of wagen aan de deuren kwam voor zaken als groenteafval en korsten brood.  Hun oogst werd veelal als veevoer gebruikt. Het werk van de schillenman zorgde ervoor, dat voedsel niet verspild werd.

U bevindt u op de Rondleiding over nostalgie. Voor het vervolg klik HIER.

Afbeelding: het Utrechts Archief, afb. nr. 128405.