Hoewel Verkerk Volvo van origine niet een Bilts bedrijf is, vormt het sinds 1987 een onderneming met herkenbare ankers in de Biltse gemeenschap. Vanaf toen heeft het autobedrijf namelijk een vestiging in Bilthoven. Sinds 2013 is de onderneming voor personenauto’s te vinden op het Industriepark Larenstein in Bilthoven. Foto: De eigenaar voor het pand aan de Biltstraat. (Website Fa. Verkerk)

Wim Verkerk senior begon in 1960 op 16-jarige leeftijd aan de Goedestraat met zijn eigen bedrijfje: het opknappen en verkopen van bromfietsen. Na verloop van tijd leidde zijn ondernemerschap tot de in- en verkoop van auto’s. Ook taxeerde hij voor anderen auto’s en had hij een autorijschool. Voor het uitvoeren van al deze werkzaamheden had hij naast de showroom aan de Goedestraat ook een werkplaats aan de Obrechtstraat, beide in Utrecht. Verdere uitbreiding volgde toen Verkerk sr. het autobedrijf Landeweer aan de Biltstraat in Utrecht overnam. Daarmee kreeg Verkerk meerdere merken in huis. In 1981 verwierf hij het Volvo-dealerschap en kort daarna beëindigde hij de andere dealerschappen.

In die tijd was het niet gebruikelijk dat een dealer ook zelf ingeruilde auto’s verkocht en zelfs tweedehands auto’s inkocht, maar Verkerk begon hiermee. Zodoende kon hij de veelheid van vragen van verschillende klanten invullen.

Wim Verkerk bleek slechts de eerste generatie van eigenaren van Verkerk Volvo. De tweede generatie zat weldra in het bedrijf in de persoon van dochter Lidi Verkerk. Henk en Jan Verkerk kwamen vervolgens in de onderneming, respectievelijk in 1986 en 1990. In 1987 werd een vestiging in Bilthoven gestart. Deze bevond zich aan de Prins Hendriklaan 28. In 2013 verhuisde het bedrijf naar C. de Haasweg 90 op Bedrijvenpark Larenstein. Daar werken negen mensen, die onderdeel zijn van de 68 werknemers van het bedrijf, dat ook vestigingen heeft in Utrecht, Houten en Leidsche Rijn.

JJR

Literatuur/bronnen:

Website vww.verkerkvolvo.nl

Interview met de heer Henk Verkerk, eigenaar, door Jacques Reijniers.