In de Vierklank van 11 mei 2016 beschreef Henk van de Bunt de vier mei-viering van dat jaar in  Groenekan. Hij citeerde daarbij Groenekanner Julius van Hoffen  die bij de herdenking sprak over Jacoba van Tongeren (1903-1967), een dappere en belangrijke verzetsvrouw die ook voor Groenekan van betekenis was. (Het portret is afkomstig uit het Nationaal Archief in Den Haag, meer hierover aan het slot van deze bijdrage.)

Jacoba van Tongeren zette zich in voor onderduikers en concentratiekampgevangenen. Men leest in de Vierklank: Eind jaren dertig van de vorige eeuw woonde zij op de Vijverlaan hier in Groenekan, waar zij herstelde van een zeer ernstige vorm van een streptococcus infectie. Zwak en uitgeput maar herstellende, wilde zij zich zinvol maken voor de gemeenschap. Zo opperde zij bij de toenmalige burgemeester van Maartensdijk [een interessant idee] […] [Volgens haar  memoires had zij]  “een plan voor werkverschaffing in de vorm van een verfraaiing van het dorpse schoon […]. Als wij eens fietsers en wandelaars trekken naar het villapark Voordaan. Vader (kolonel bij de genie in Nederlands Indië) en de Copijns zeggen toe voor bloembollen te zorgen, Veel bollen. De werklozen kunnen die planten en de paden onderhouden”. Jacoba regelde […] ook met anderen o.a. de verzorging van duizenden onderduikers, het versturen van voedselpakketten naar Westerbork en later ook naar de concentratiekampen Bergen Belsen en Theresienstadt, Vught en Amersfoort.

Op de site van het Nationaal Archief leest men over de foto: Portret van Jacoba van Tongeren door Max Nauta, gedateerd augustus 1945. Annotatie Codenaam “Juffrouw 2000”. Zij draagt een armband met opschrift “Groep 2000” en een wapen bestaande uit een Pelikaan met de tekst ‘Biblia’. Op haar borst een grote broche met het rijkswapen.

U bevindt zich op de rondleiding over de Tweede Wereldoorlog.
Voor het vervolg klik HIER.

Literatuur:

Paul van Tongeren en Trudy Admiraal, Tongeren, Jacoba van, in: Digitaal Vrouwenlexicon van Nederland.