Afgebeeld is de spoorwegovergang Leyenseweg in 1913, bij het vijftigjarig bestaan van de Nederlandsche Centraal Spoorweg, NCS. Men ziet de spoorwegwachter voor zijn feestelijk versierde onderkomen. (Afbeelding in de NCS dienstorder No. 6212 van 20 augustus 1913. Met dank aan de redactie van de Biltse Grift/d’Oude School en spoorweghistoricus Fred Meijer).
In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw blijkt de overgang onbewaakt te zijn. Men leest in de landelijke pers over een aantal ongelukken, waarvan sommige met dodelijke afloop. Zo stond in de Panorama van 20 januari 1934 te lezen: ‘De onbewaakte overwegen eischten weer een slachtoffer te Bilthoven, waarbij een vrachtauto door een sneltrein werd gegrepen. De chauffeur Ronselaar van de Coöperatieve Landbouw vereniging te Bilthoven werd gedood. Op den achtergrond ziet men den trein naar Baarn, die op het laatste ogenblik voor het ongeluk tot staan werd gebracht.’ Vijf jaar later las men in het blad ‘Op den onbewaakten overweg te Bilthoven geraakte een auto van de U.M.I. in aanrijding met een trein. De chauffeur werd op slag gedood.’
Ook de moderne overgang van de 21ste eeuw eiste slachtoffers. De komst van de tunnel in de zomer van 2017 maakte een einde aan de gevaarlijke situatie.
Op de afbeelding hieronder uit de Telegraaf van 21 januari 1934 ziet men de trieste restanten van het ongeluk van 1934.
AD
U bevindt zich op de rondleiding over de Spoorwegen.
Voor het vervolg klik HIER.