De Groenekanner Wim van Schaik die hier is afgebeeld, streed met grote inzet voor het behoud van het cultuurlandschap tussen het Gooi en de stad Utrecht. (Afbeelding geplaatst met toestemming van mw. Hella Van Schaik-Colijn)

Wim van Schaik (1924 – 2017) was een captain of industry en was onder meer president-directeur van Wessanen en lid van de Raad van bestuur van Hagemeijer. (Royal Wessanen is een groot, beursgenoteerd voedingsmiddelenconcern, Hagemeyer is een internationaal opererende handelsonderneming.) In 1996 richtte hij de Stichting Brigida op, ‘tot behoud van cultuur en landschap’ van onder andere het gebied dat nu het Noorderpark heet. Van Schaik zette zich in voor respectvol behoud en gebruik van de forten van de Nieuwe Hollandsche Waterlinie en het omringende landschap. Zo was het herstel van het sluisje in de Kanonsdijk bij fort Ruigenhoek – essentieel voor het inundatiesysteem van de NHW – vooral mogelijk door Van Schaiks inzet. Hieronder ziet men een afbeelding van het sluisje in de Kanonsdijk. (Uit: Het leven van Wim van Schaik, met toestemming van mw. Hella Van Schaik-Colijn.)

Wim van Schaik overleed in 2017. Hij liet een indrukwekkende kunstcollectie na met veel landschapskunst, bijvoorbeeld van Dirk Breed, en met sculpturen van onder meer Pieter d’ Hont. Deze collectie is thans ondergebracht bij Museum Flehite in Amersfoort.

Het sluisje bij fort Ruigenhoek

Aankondiging van een expositie in Leusden in 2016.

Literatuur: Frank van Waert,  Het Leven van Wim van Schaik (z.p., 2016).

Wim van Schaik, Een matig kerkhofsregt (z.p., 2005).

Wim van Schaik, Groenekan en de Tweede Wereldoorlog (z.p., 2015).

Wim van Schaik, Orkanen over Voordaan. Geschiedenis van een landgoed (Groenekan 2006).

W. van Schaik (red.), A. Doedens, Nic Adema en Douwe T. Koen, Boeren, soldaten en heiligen. Ontginning, krijgsgewoel en kerk tussen Utrecht en het Gooi. (Stichting Brigida 1996; 2e druk 2018).

Museum Flehite, Breed verzameld. Collectie van Schaik (Amersfoort 2015).