Inwoner van Maartensdijk Henk Geel (Amsterdam 1933) is een belangrijk industrieel vormgever en kunstenaar. Hij is de maker van de op de site weergegeven beelden (gewassen pentekeningen) van plaatsen en gebouwen uit de kernen van de voormalige gemeente Maartensdijk in de winter. Het Online Museum mocht deze beelden éénmalig gebruiken. Het copyright berust bij de heer Geel.

Henk Geel is onder meer de maker van het bekende beeld ‘De Pelikaan’ in Amersfoort, waarvan een kopie te zien is bij de plaats waar ooit de Erdalfabriek (schoensmeer) stond. Het originele beeld werd daar geplaatst bij gelegenheid van het vijftigjarigw jubileum van deze inmiddels opgeheven fabriek. De plaatsing geschiedde in 1967. Ander werk van Geel betreft de geschiedenis van het drukkerijbedrijf. Het  is in de vorm van enkele diorama’s te zien in de hal van drukkerij Wilco, ook in Amersfoort.

Tot Geels producten als industrieel vormgever behoort de zogenaamde ‘pollepel met gleuven’ die de hij maakte voor de inmiddels eveneens opgeheven Knorr-fabriek. Deze lepel zorgde bij het koken van een gerecht voor de nodige turbulentie in de pan en werd bij honderdduizenden verkocht. Verder bouwde Geel niet alleen modellen van schepen, maar hij maakte ook zijn eigen motorjacht.

De hierna opgenomen beelden van ‘Winterreise’ maken deel uit van een serie die Geel tussen 1981 en 2002 maakte en die hij ter beschikking stelde aan de inmiddels opgeheven plaatselijke politieke partij Gemeente Belangen Maartensdijk (GBM), die vanaf 1994 tot 2000 – het jaar van de opheffing van de gemeente – de grootste  plaatselijke politieke groepering was.  De beelden spreken voor zich. Men ziet de korte aantekening met het jaar van vervaardiging op de kaart zelf staan. Via de zoekfunctie van het Online Museum vindt men meer informatie over de getoonde zaken. Als men de onderstaande beelden bekeken heeft, komt men na doorklikken op deze link  op de volgende set, steeds van zes exemplaren, op de laatste na die er vier telt.

AD (met dank aan Henk Geel).