Op deze afbeelding ziet men het gebouw dat op de plaats staat waar ooit een bioscoop, een sociëteit, een hotel en zalencentrum gevestigd waren. (Foto PvH) In het recreatiegebied De Biltse Duinen kwam in 1927 op initiatief van een aantal heren een sociëteit tot stand. Dit gebouw kreeg al spoedig de naam Concordia – eenheid – want het was ook bedoeld voor alle gezindten. Het werd de eerste theaterzaal en bioscoop in Bilthoven. Naar het gebied werd het ook wel Heidepark genoemd.

In 1927 richtte een aantal burgers, onder wie de Rotterdamse reder en cargadoor Henricus Paul Nijgh (1867-1949) een sociëteit op. Het gebouw met de naam Concordia werd gebruikt als bioscoop, vergaderzaal en theater. Tot de opening van Huize Het Oosten in 1955 was het de vergaderplaats voor de loge van vrijmetselaars in De Bilt. In 1930 werd het uitgebreid met een hotel en een restaurant. De bedrijfsleiding kwam in handen van het echtpaar Jan en Mientje Braun. In de theaterzaal traden artiesten en toneelspelers op zoals Albert van Dalsum, Lou Bandy, Fien de la Mar en Wim Kan.

In de Tweede Wereldoorlog vorderden de Duitsers Heidepark/Concordia. Het echtpaar Braun kreeg in 1943 ontslag. Het complex lag midden in een gebied met veel Duitse militaire installaties van de Wehrmacht en was herhaaldelijk doelwit voor geallieerde luchtaanvallen. Ook Heidepark kreeg schade.

Na mei 1945 volgde herstelden de eigenaars zo snel mogelijk het hotel-restaurant en het zalencomplex. Het hotel en het restaurant waren een geliefde vergaderplaats en het was een populaire gelegenheid voor allerlei familiefeesten. Het maakte een bloeiperiode door tot het vertrek van de familie Braun in 1970. Van 1970 tot 1996 had Nico Freling de leiding. Daarna kwam het in handen van het horecaconcern De Hoefslag. In 2007 werd het complex gesloten en verkocht aan een exploitatie maatschappij. De bioscoop was al in de jaren zestig gesloten. De exploitatie maatschappij Post Ultimate B.V. zag door de economische crisis van 2008 en volgende jaren geen mogelijkheden tot ontwikkeling van Heidepark. Het duurde tot 2015, eer Post Ultimate en Heidepark Holding B.V. het oude Heidepark complex konden slopen en nieuwbouw konden ontwikkelen. In de volgende jaren – het project was gereed in 2017 – bouwde de ontwikkelingsmaatschappij naast twee eengezinswoningen onder één kap, twee kleinschalige appartementencomplexen.

Hieronder: Hotel-restaurant Concordia omstreeks 1935 Collectie het Utrechts Archief.

PvH

100 jaar Bilthoven, 1917-2017, onder redactie van Wim Krommenhoek en Leo Vlodorp, Uitgave Historische Vereniging D’Oude School, De Bilt 2017.

Bernard Schut, Verhalen hoe de oorlog is verdwenen, Bilthoven en De Bilt tijdens de Tweede Wereldoorlog, Uitgeverij De drie ceders z.j. en z.pl.

Bernard Schut, De rekening van vijf jaar oorlog, Bilthoven en De Bilt de eerste jaren na de bevrijding, Uitgverii De drie Ceders, De Bilt 2018.