Van de werkplaats van Zuigerfabriek H.G.G. Dikkers is geen beeldmateriaal beschikbaar. Hierboven is wel een afbeelding te zien van de boekhouding van het bedrijf. (bron: archief Historische Kring d’Oude School) Deze laat een aantal voorbeelden uit het klantenbestand zien en toont de verscheidenheid aan betalingen in 1948.

In 1948 schreef H.G.G. Dikkers zijn onderneming voor het vervaardigen van motoronderdelen zoals gieten en vervaardigen van motorzuigers en zuigerveren en aanverwante artikelen in bij de Kamer van Koophandel . Als tijdstip van vestiging liet hij echter 1 januari 1935 noteren. De mondelinge overlevering luidde: Hans Dikkers had een fabriekje van kunststof-knopen, ergens aan de Julianalaan! Later ging hij zuigers maken op het spoorwegemplacement.

Het materiaal voor de zuigers – hoogwaardig aluminium – haalde hij van de sloperij aan de Huppeldijk in Utrecht. Aan de Rembrandtlaan werd dit aluminium gesmolten en in ruwe vormen gegoten, waaruit vervolgens de gewenste zuigers werden gedraaid. Het bedrijf leverde verschillende modellen .

Als klanten stonden in de eenvoudige administratie onder andere genoemd: N.S.U., D.K.W. Triump, Villiers, Royal Enfield en Norton. Er zijn verschillende kasboekjes bewaard gebleven.
In 1952 werd het faillissement uitgesproken.

JJR

Historische Kring d’Oude School, archiefstukken ‘Zuigerfabriek H.G.G. Dikkers’