Al in 1928 startte een innovatieve ondernemer het garagebedrijf De Rooij. De onderneming was in de loop van de jaren op verschillende locaties in De Bilt gevestigd en heeft vele ontwikkelingen doorgemaakt. De vierde generatie leidt op dit moment het bedrijf. Afbeelding: de garage in 1930. (Collectie privé-archief De Rooij)

 

Meer informatie

In 1928 startten Cornelis de Rooij en zijn zoon Johan een garagebedrijf aan de Hessenweg 2A in De Bilt. Twee jaar later werd de garage overgenomen door Johan de Rooij onder de naam ‘Garage de Rooij. Het bedrijf was gericht op de verhuur, reparatie en inrichting van auto’s. Men werkte toen vooral voor de automerken Horch, DKW, Audi, NSU, Auto-Union en Wanderen. Na de oorlog werd Volkswagen door overname van al deze merken de belangrijkste naam. Er was ook een Esso benzinestation aanwezig.

Vanaf 1946 was Garage de Rooij dealer voor Citroën tot 1954, toen Citroën de productie stil legde in verband met de ontwikkeling van de beroemde Citroën Snoek DS. Het dealerschap daarvan werd overgedragen aan een dealer in Utrecht. Kort daarna werd Garage de Rooij B-dealer van Ford, wat duurde tot 1976.

Aan de ene kant van het bedrijf stond het pand van drukkerij Cuperus en aan de andere kant stond het Klimophofje van baron G.H.L. van Boetzelaer. Johan de Rooij heeft in 1963 het Klimophofje van de familie van Boetzelaer gekocht, waarbij 32 erfgenamen voor de verkoop hun toestemming moesten geven. In 1965 werd het pand gesloopt om vervolgens drie jaar later op de ontstane ruimte een nieuw garagebedrijf te realiseren.

Daarna werd het pand van drukkerij Cuperus, Hessenweg 2, gekocht. Dat gebouw werd in 1980 door brand verwoest. In 1981 vond er nieuwbouw plaats voor de noodzakelijke uitbreiding. Er werkten in die tijd circa 50 mensen in het bedrijf. In de periode 1983 tot 1985 werden ook de panden Hessenweg 8, 10 – 12A gekocht met het oog op de groei van de onderneming. Later werd op de Molenkamp een nieuwe werkplaats met 14 hefbruggen en een parkeerservice gebouwd.

Tijdens de oliecrisis was er in de periode 1972-1973 geen brandstof beschikbaar, vonden ook geen werkzaamheden in de garage plaats en werden ook geen auto’s verkocht. De kleinzoon van de oprichter, Ton de Rooij, die als tweede monteur in het bedrijf was begonnen, werd in 1975j de nieuwe eigenaar en leider van het autobedrijf.

Een grote verandering vond plaats in 1976: Pon Automobielen Import gaf het dealerschap voor VW, Audi en Bedrijfswagens aan Autobedrijf de Rooij, althans voor De Bilt, Bilthoven, Groenekan, Maartensdijk, Hollandse-Rading en Westbroek.

Gedurende de jaren negentig kocht men het schadebedrijf Jan van Wijk in Nieuwegein het schadebedrijf Joop van Dijk in De Bilt. Beide dienden als versterking van de dienstverlening voor klanten. Ook werd een werkplaats in Utrecht gebouwd en startte men met Auto Domstad maar in 2005 is deze onderneming opgehouden te bestaan.

Ton de Rooij was in 2004 mede-initiatiefnemer voor de ontwikkeling van het bedrijvenpark Larenstein. Het terrein was sterk vervuild met asbest en er lag ook een grote bunker. Uiteindelijk heeft Autobedrijf de Rooij 6.000 m2 grond gekocht voor de vestiging van hun bedrijf. In 2013 startte men met de bouw van de Werkplaats (voor VW, Audi en Bedrijfswagens en met magazijn en receptie), Wasplaats, Showroom en verkoop. De Hessenweg is toen verlaten en op deze locatie werden in 2017 elf nieuwe woningen gebouwd. Verder bouwde men het Total pompstation de Bandenopslag en de Verhuurafdeling. In al deze ondernemingen werken op dit moment ongeveer dertig mensen.

De heer Ton de Rooij heeft in 1997 de leiding van de hiervoor genoemde bedrijven overgedragen aan zijn zonen Eric en Bas de Rooij. Daarmee heeft de bedrijfsleiding de vierde generatie bereikt.

JJR

 

Bronnen:

Privé archief De Rooij

Interview met de heer Ton de Rooij

Historische Kring d’Oude School