Afbeelding: De Nachtegaallaan omstreeks 1950. Tweede van links nr. 18 met aan de linkerzijde een opslagplaats en op de plek van de voormalige voordeur een nieuwe winkeltoegang met verhoogd dak. Een markiezen zonnescherm geeft de winkel een sfeervolle uitstraling (RHC Vecht en Venen)

Kort na het einde van de Tweede Wereldoorlog verhuisde de Bilthovensche Vischvoorziening van A.A. van Leeuwen van de Julianalaan naar het villaatje Bon Aria in de Nachtegaallaan. In de jaren tussen 1928 en 1945, dat het Bloemenmagazijn van J.A. Kors hier was gevestigd, was er vermoedelijk nog niet veel aan het huis veranderd. Ook Van Leeuwen liet het huis in de beginjaren zo veel mogelijk intact.

Er is er niet veel over Van Leeuwen bekend. Op de Nieuwstraat had hij naast het huidige nr. 86 (nu parkeerplaats) een tweede viswinkel, die vermoedelijk net voor of tijdens de Tweede Wereldoorlog was aangekocht. Het echtpaar kondigde in december 1945 hun 25-jarige huwelijk aan. In de Rotterdamse huwelijksakte blijkt Arie van Leeuwen kantoorbediende te zijn, terwijl zijn bruid Judith Frankfort uit een Amsterdamse diamantslijpersfamilie stamt. Niet echt een achtergrond in de vishandel lijkt het. Desondanks runde het echtpaar de winkel op de Nachtegaallaan met veel succes tot en met oktober 1958.

Hun opvolger was G. van der Heide uit Elburg die wél een leven als visser achter de rug had onder meer op de botter Elburg 4. Door de inpoldering van een deel van het IJsselmeer was de visserij daar sterk afgenomen en zoals Van der Heide in de Biltse en Bilthovense Courant zegt, was er voor de vissers nauwelijks nog brood uit het water te halen. Van der Heide en zijn vrouw gingen een nieuw avontuur aan in Bilthoven. Helaas was dit van korte duur. In de krant van 28 april 1959 lezen we dat er een nieuwe eigenaar kwam, omdat de heer Van der Heide weer naar zee is gegaan. Een week eerder was er al te lezen dat hij de zaak aan H. Stroek en zonen had overgedaan. Bilthoven was niet onbekend bij de familie want op mooie dagen was het gezin Stroek regelmatig te vinden in het Natuurbad De Biltsche Duinen.

Opgegroeid met vis

De Volendammer Vishandel van de familie Stroek werd aanvankelijk gerund door de broers Jan en Loek Stroek. Beiden waren als afstammelingen van een Volendams vissersgeslacht van jongs af aan opgegroeid met vis. Als kind kwamen zij al regelmatig op de visafslag in IJmuiden. Jan verkocht zijn zaak in de Koekoekstraat. Vader Hendrik had een zaak aan de Amsterdamsestraatweg, die hij ook verkocht lijkt te hebben. Na dertien jaar samen de zaak geleid te hebben, begon broer Loek een eigen zaak in Eindhoven. Schoonzoon André kwam in zijn plaats in de winkel. Vanaf 1981 waren Jan Stroek en zijn vrouw Ans samen te vinden in hun vishandel. Vanwege heupklachten moest Stroek echter op 61-jarige leeftijd de zaak sluiten.

Jan Stroek was zeer geliefd en kon rekenen op een grote schare trouwe klanten, ook van buiten de gemeente. Hoe populair hij was, bleek wel uit een afscheidsfeestje op 30 december 1995, georganiseerd zonder medeweten van de vishandelaar. Onder het genot van meegebrachte drankjes en met muziek van de Swinging Rabbits die in de vrieskou hun vrolijke dixieland speelden werd afscheid genomen van Stroek. Hij was er beduusd van en totaal verrast. Zijn reactie: Jammer dat ik er van te voren niets vanaf wist, anders had ik wat vishapjes kunnen klaarmaken!

ED

U bevindt u op de Rondleiding Bilthoven Centrum. Voor het vervolg klik HIER

Bronnen:

Biltse en Bilthovens Courant, 14-9-1945, 14-12-1945, 24-10-1958, 21-4-1959, 28-4-1959, 4-1-1996

Utrechts Nieuwsblad 21-12-1995

Huwelijks akte nr. 4799, Stadsarchief Rotterdam d.d. 1-12-1920