De Biltsche Duinen was een gebied met stuifduinen ten noorden van de spoorlijn Utrecht-Amersfoort. Het strekte zich uit van De Bilt tot Den Dolder. Omstreeks 1910 legde men daar een villapark aan, dat dezelfde naam kreeg. Foto: het natuurbad circa 1935. (Collectie Het Utrechts Archief)

Bekender is het zwembad De Biltsche Duinen, dat ontworpen werd door Louis Copijn. Op 19 mei 1933 werd het geopend. De aanleg was evenals andere grote projecten in de jaren dertig een werkverschaffingsproject.Het terrein was 27 hectaren groot en bevatte het meest luxe natuurbad van Nederland. Het natuurbad had een gemengd bad, een diep bad, een kinderbad, een dameszwembad, een kanovijver, een kindergraafvijver, een speel- en sportterrein, een tennispark, een restaurant en een terras. Op hoogtijdagen trok het park tot wel 9000 mensen. In de jaren zeventig echter maakte het zwembad steeds meer verliezen en men moest het in 1979 sluiten.

Op hetzelfde terrein werd in 1987 Golfpark De Biltsche Duinen aangelegd. Het restaurant werd weer geopend en het badmeestershuisje werd als aandenken aan het verleden bewaard.

De Biltsche Duinen zijn aangewezen als beschermd gemeentelijk landschapsmonument. Een groot deel van het duingebied wordt sinds tien jaar beheerd door het Utrechts Landschap.

DAB

Zie ook op deze site:

Een kaart van natuurbad De Biltsche Duinen

Villapark De Biltsche Duinen

K. Beesemer en M. Beesemer, Natuurbad De Biltse Duinen, in: De Biltse Grift 2012.