Afgebeeld is een uitsnede van een nagetekende kopie uit 1917 van de Ronde Kaart van Gooiland van 1525. De twee volledige kaarten – die van 1525 en de kopie van 1917 – vindt men onderaan deze post. De oorspronkelijke kaart werd in 1525 getekend door Jan de Pape voor de grafelijkheid van Holland, in verband met de Hollands-Utrechtse grensgeschillen. (Utrechts archief, 132-02.)

Duidelijk zichtbaar is nu de kerk van Maartensdijk, die op de kaart van 1472 hiervoor nog niet zichtbaar was: Men leest:‘Sunte Mae[rten]sdyc. Daaronder ziet men de kerk van Westbroek. Opvallend is de doodlopende ‘Brabantsche steech’ die van de kerk van Maartensdijk  naar de Vuurse loopt, waar men tekentjes ziet die kunnen wijzen op vervening en turfsteken. Ook is een weg naar Hilversum waarneembaar. Een voorganger van de Tolakkerweg?

U bevindt zich op de rondleiding over oude kaarten. Voor het vervolg klik HIER.

Bron: de originele kaart is te vinden in het Nationaal Archief, nr. VTH 2580. Voorts: M. Donkersloot-de Vrij, De Vechtstreek pp.40v.

De originele kaart van 1525

De nagetekende versie van 1917.