De kaart waarvan men hier een deel ziet, is in 1824 gemaakt. (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Kadastrale kaart 1811-1832: verzamelplan De Bilt, Utrecht, object nr. MIN06010VK1)

Uiterst links op de kaart, aan de westkant van de toenmalige gemeente De Bilt, tegen de oostkant van Utrecht, ziet men in 1824 bij Utrecht gevoegd gebied dat oorspronkelijk van De Bilt was. Men leest daar de naam (A)bstede: dat was een in 1818 gecreëerde gemeente die in 1823 weer werd opgeheven. Op de kaart zijn later in rood en blauw twee andere grensveranderingen van de toenmalige gemeente De Bilt weergegeven. Het gaat om gebied dat in 1959 bij Utrecht werd gevoegd, waar nu het Utrecht Science Park ligt, en om in 1953 van de gemeente Maartensdijk overgenomen gebied aan de Utrechtseweg bij Steinenburg.

U bevindt zich op de rondleiding over oude kaarten. Voor het vervolg klik HIER.