Afbeelding: De kruidenierszaak van Van Reenen tussen 1912 en 1922. Hendrik van Reenen staat met bedienden en bestelfiets voor de winkel (Historische Kring d’ Oude School). In 1912 bouwde Martinus van Santen, naar ontwerp van zijn zoon Nicolaas Jan een dubbel woonhuis op de hoek van de huidige Julianalaan en Soestdijkseweg. In het linkerdeel vestigde zich kruidenier Hendrik van Reenen. Hij was zoon van een Biltse kuiper aan de Dorpsstraat en getrouwd met Maria Wilhelmina van Santen, een zuster van de ontwerper.  Deze eerste winkel van het nieuwe villadorp verkocht koloniale waren, gruttersartikelen, comestibles, fijne vleeswaren, bier, wijn, tabak en sigaren, maar ook garen en band. Daarnaast was zeven decennia een apotheek gevestigd.

Het woonhuis aan de rechterzijde verhuurde Van Reenen aan D.H.G. Jurrjens, ambtenaar van de Spoorwegen. In 1922 werd de begane grond ingericht als boekhandel Havekotte. In hetzelfde jaar nam Dirk van den Vondel tot 1930 de kruidenierszaak over.

In 1934 vestigde zich hier de apothekeres mevr. M.J. Bogert- van Cittert. Haar man was ambtenaar bij de Nederlandse Spoorwegen. De Bilthovense apotheek bleef tot 2005 op die plek en verhuisde vervolgens naar Julianalaan 17. Daarna werd het pand nog tijdelijk verhuurd aan De Theaterkoffer, met attributen voor en verzorging van kinderfeesten. Sinds 2013 is Richard James interieur er gevestigd, die dertig jaar een winkel had op adres Kwinkelier 52.

GB

U bevindt u op de Rondleiding Bilthoven Centrum. Voor het vervolg klik HIER

Heijden, Jan van der (2000), Oude Ansichten V, De eerste winkel in Bilthoven, De Biltse Grift, p. 39
www.delpher.nl