Bloemisterij Bloemenspoor op Emmaplein 3 en 5 (Historische Kring d’Oude School)

Bloemisterij Bloemenspoor van Helma van Midden was de laatste winkel op Emmaplein 3-5. Het monumentale pand had een lange geschiedenis die duurde van 1918 tot de sloop in 2011. In 1918 werd het pand Emmaplein 5/7 in neo-Hollandse Renaissance stijl ontworpen en gebouwd door de architect Joh. B. Lambeek Jr. (1867-1934). Het werd betrokken door Johannes Jacobus Dijkman (1875 Amsterdam – 1934 De Bilt), een elektrotechnicus en loodgieter. Hij liet er in 1930 een pand tegenaan bouwen.

In 1922 werd de voorgevel veranderd en er kwam een winkel met een etalage. De winkel kreeg adres Emmaplein 5, de woning erboven Emmaplein 7.  Het pand bleef na het overlijden van Jan Dijkman in 1934 in de familie. De zaak werd voortgezet door zoon Johannes Adrianus Dijkman (1901 Hatert) en zijn vrouw Irma Johanna van Luijn (1902) als speciaalzaak voor huishoudelijke artikelen en gereedschappen.

Het pand Emmaplein 3 was omstreeks 1930 tegen Emmaplein 5/7 aangebouwd. H. van Emmerik had er een magazijn voor levensmiddelen. Dat werd zeven jaar later, door zijn opvolger P. van der Veer alweer opgedoekt; teveel kruideniers op het Emmaplein. Na de oorlog was er de kapperszaak ‘Titia’ van Evert Frederik van Driest (1885 Amsterdam – 1963 De Bilt). Zoon Thierry van Driest (1909 Amsterdam) had er een piano- en orgelschool.

Eén winkelruimte

Omstreeks de jaren zestig werd de winkelruimte van nr. 3 bij die van nr. 5 getrokken, zodat er één winkelruimte ontstond. In 1981, sloten Jan en Mia Nieberg hun winkel en verhuisden naar de Julianalaan.

Emmaplein 3-5 werd vervolgens gehuurd door het tweewielercentrum van Cees van Weelden die al een werkplaats had op Emmaplein 7a. Nadat Van Weelden in 1997 was verhuisd naar Emmaplein 4 aan de overkant verscheen er een brocantewinkel: L’Esprit Du Sud. Dat was van korte duur.

In 2001 was het de beurt aan Hélène van den Boogaard met ‘Bloem en Kunst’, een winkel voor vernieuwende bloemsierkunst. De meerwaarde zit ‘m in de schilderijen, vazen en kunstige bloem- en plantstukken, die de winkel sieren. De inrichting is strak en trendy, met warme oosterse kleuren. Wereldmuziek klinkt op de achtergrond, vertelde Van den Boogaard aan het Utrechts Nieuwsblad.

Zij had eerder gewerkt in de bloemenzaak Van der Kam op Emmaplein 19, maar die winkel werd in 2001 overgenomen door collega Groen die er interieuraccessoires ging verkopen. Van den Boogaard kreeg toestemming om de klanten van Van der Kam mee te nemen naar Emmaplein 3-5. Overigens stond dat adres toen al op de nominatie voor sloop. Haar poging om er een galerie te starten mislukte.  Van 2005 tot de sloop in 2011 was Helma van Midden er gevestigd met haar bloemisterij Bloemenspoor.

GB

Bronnen:
krantenadvertenties in www.delpher.nl en www.archiefutrecht.nl
E.H. Dikland en de heer J.A. van der Hoeve (1983), Monumenteninventaris De Bilt
knipselarchief Historische Kring d’Oude School

Afbeelding: In 1997 verscheen op Emmaplein 3-5 kortstondig de brocantewinkel Esprit du Sud (Historische Kring d’Oude School)