Onze familie is van oorsprong Gereformeerd. Aan zondag, rustdag werd bij voorkeur niet getornd. Toch kwam het wel eens voor dat klanten, gedwongen door omstandigheden, zich toch meldden voor een boeket. Mijn grootvader zou daar altijd gehoor aan geven. De klant hoefde daarvoor dan niets te betalen. Op zondag niet betaald, dan de maandag erop ook niet.

Dat was volgens zijn kleinzoon John een stelregel van Wim Groen (Amsterdam 1916), bloemenhandelaar. Die mentaliteit maakte hem populair in het dorp, weet John Groen, de huidige eigenaar van de bloemenzaak aan de Nachtegaallaan in Bilthoven. Bij mijn opa maakte het niet uit of je protestant of katholiek was en de klanten voelden dat goed aan.  

 

Meer informatie 

Wim Groen was begonnen als jong bediende in de bloemenzaak van Otto Kaufmann aan de Ceintuurbaan in Amsterdam. Daar werkte hij zich op tot chef van de bloembinderij. Op een zeker moment logeerde hij bij zijn tantes op de Overboslaan. Zij raadden hem aan, om de mogelijkheden van een eigen zaak in Bilthoven eens te onderzoeken. Wim gaf gehoor aan dat advies en in 1934, 18 jaar oud, startte hij een bloemenstal op de hoek van de Nachtegaallaan. De prijs van een boeket in die tijd? Een dubbeltje, een kwartje? Groen Flora handhaaft zich inmiddels al 86 jaar op dezelfde locatie.

In het begin liep het allemaal nog niet zo hard. Tot op een goed moment de heer Rijper voorbijkwam, van het Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV). Hij woonde aan de Paltzerweg in Bilthoven en bood Wim een klus aan om een evenement op te sieren. Dat liet Wim zich geen tweemaal zeggen en met de bloemstukken die hij toen heeft ontworpen, maakte hij naam in het dorp.

Innovatie en durf 

Toen zoon Joop (1937) achttien werd kwamen hij en zijn broer in de zaak. Tot die tijd was het gebruik dat een groothandel de bloemen aan de winkeldeur kwam afleveren. Joop wilde dat anders. Hij vond de groothandel te duur en wilde naar de veiling CAV in Aalsmeer om zijn eigen inkoop te bepalen. Een oudere collega moest hem ter plekke uitleggen dat een fresia een fresia was, maar daar zou hij het vak en de veilingklok goed leren kennen. Joop was 5 tot 6 dagen in de week op de veiling te vinden, werkte 80-90 uur in de week. Mijn broers en ik hebben mijn vader door de jaren heen weinig gezien.

Er verschenen bloemenveilingen in Rijnsburg, Naaldwijk en Ede, inmiddels vrijwel allemaal onder de koepel van Flora Holland. Ook John, de huidige eigenaar moet twee tot drie keer in de week de wekker op half drie zetten om op tijd op de veiling te zijn. Het vraagt wat handelsgeest en ervaring om de klok te leren lezen. Als je te vroeg reageert koop je de bloemen te duur; reageer je te laat dan gaat de partij naar een ander. 

Net als mijn vader heb ik op mijn beurt de ruimte gekregen om zelf te ondernemen. Ik vond de facturering heel gedateerd en stelde automatisering voor. Dat kostte een paar centen maar mijn vader gaf me de kans om de investering te doen. Daar hebben we vervolgens veel voordeel van gehad.

Beleving 

John vertegenwoordigt de generatie voor wie de bloemenhandel synoniem is voor ‘beleving’. Voor zijn eigen zoon, die een jaar meewerkt in de winkel als tussenjaar voor een volgende opleiding, geldt dat nog meer. Hij wordt weer opgevoed met de mogelijkheden van facebook en instagram.

John werkt met een hecht team van 9 mensen om zich heen. Mijn medewerkers en ik dragen samen de verantwoordelijkheid voor het bedrijf.  Met enige gêne laat hij weten, dat hij nooit eerder zoveel bloemen heeft verkocht, als gedurende de afgelopen coronamaanden. We hebben een soort van oorlogssituatie beleefd en het is heel duidelijk geworden dat bloemen troost en steun kunnen geven en daarmee ‘emotiehandel’ zijn.  

Nederlands product 

Dat zal in de nabije toekomst alleen maar meer worden. Van corona zijn we de komende jaren nog niet af, voorziet John. Onze winkel is meer dan bloemen alleen. We verkopen vazen en geurkaarsen en tonen onze boeketten op Instagram. Zomaar een bloemenwinkel, dat werkt niet meer. Specialisatie is het motto. Je kiest of voor het lage segment of het hoge segment of het eco-segment. Verduurzaming betekent voor mij dat ik kies voor de verkoop van Nederlandse bloemen. De Nederlandse roos heeft de beste kwaliteit, is gecontroleerd op bestrijdingsmiddelen en hoeft niet te worden ingevlogen uit Afrika of Zuid-Amerika.

VC

U bevindt u op de Rondleiding Bilthoven Centrum. Voor het vervolg klik HIER

 

Met dank aan John Groen

Foto: Het Bloemenhuis Groen in vroeger jaren. Rechts: Wim Groen. Particuliere collectie

 

 

Spring naar toolbar