De naam Buitenweg was in De Bilt en wijde omgeving al vanaf 1837 een begrip als het om het bouwen van rijtuigen ging door het bedrijf Ingenhoes en Buitenweg. Het was dan ook geen wonder dat de gebroeders Buitenweg ook snel een uitstekende reputatie wisten op te bouwen toen zij in 1895 hun eigen rijtuig- en carrosseriefabriek begonnen. Foto: werknemers bij een personenauto voor de carrosseriefabriek Gebr. Buitenweg omstreeks 1920 (Collectie Het Utrechts Archief).

 

Meer informatie

Jan Buitenweg (1831-1913) en Stephanus Buitenweg (1859-1905) begonnen hun onderneming aan de Utrechtseweg ‘halfweg Utrecht-De Bilt’, zoals zij in hun advertenties vermeldden. Eigenlijk lag het bedrijf in de gemeente Maartensdijk, maar het viel postaal onder De Bilt. In 1954 werd ook de grond een onderdeel van de gemeente De Bilt. De ligging aan de straatweg was gunstig voor voerlui en koetsiers als ze hun wagens en koetsen voor onderhoud en reparatie langs moesten brengen. Dat gold daarna ook voor automobilisten tot de weg te druk werd.

De gebroeders bouwden fraaie en kwalitatief goede rijtuigen en koetsen, zoals de Utrechtse tentwagen en een mooi model dogcart. Maar al voor de Eerste Wereldoorlog hadden zij de auto ontdekt en maakten daar ook carrosserieën voor. Zo adverteerden zij met opbouwen voor het Duitse merk Dixi uit Eisenach. Vanaf 1920 waren zij dealer voor de Amerikaanse merken Hudson en Essex. Deze merken verdwenen spoedig na 1945 in een reeks fusies in de Amerikaanse autowereld. Pas in 1959 ging de garage weer een dealerschap aan en wel met Volvo Het bedrijf verklocht als eerste de Volvo PV 544, in de volksmond ‘kattenrug’ genoemd. Dit werd een succes. In 1962 moest het pand aan de Utrechtse weg worden uitgebreid.

Problemen ontstonden er door oliecrisis van 1973 en de fusie tussen Volvo en Daf. Deze moeilijkheden namen toe toen Volvo in 1981 een tweede dealer voor Utrecht en omgeving aanstelde, het autobedrijf Verkerk. De samenwerking tussen beide bedrijven verliep niet goed. Een probleem was ook de intussen ongunstige ligging van garage Buitenweg aan de drukke Utrechtse weg.
In 1991 kwam het bedrijf van de gebroeders Buitenweg in ander handen. De nieuwe eigenaren Jan de Wit en in 2003 Willem Jan van de Burg lieten Utrecht en De Bilt aan Volvo Verkerk en concentreerden zich op ’t Gooi, waar drie garages, in Hilversum, Naarden en Baarn, nog steeds de naam Buitenweg op de gevel voeren.

Het oude terrein van Buitenweg aan de Utrechtseweg is nu in gebruik bij de aannemer Agterberg en Groenewegen en ligt in de schaduw van het viaduct van de A27 over de Utrechtseweg. Hieronder: het garagepand met waarschijnlijk een Essex Open Tourer (Collectie Het Utrechts Archief).
PvH

U bevindt u op de Rondleiding Industrieel Erfgoed. Voor het vervolg klik HIER

 

Literatuur:
http://www.hippomobielerfgoed.nl/2018/gebroeders-buitenweg-in-de-bilt
http://www.verkerkvolvo.nl
http://www.buitenweg.nl

http://www.conam.info/hisitorie/carrosseriebouwers-beschrijvingen/440-buitenweg-de-bilt

Spring naar toolbar