Afgebeeld is het Bilts Hoogkruis in het Van Boetzelaerpark in De Bilt. (Foto AD) In 2013 is dit kruis geplaatst ter herinnering aan het negenhonderdjarig bestaan van De Bilt en aan de relatie met het Ierse christendom. Voor meer informatie over de relatie De Bilt en Ierland, zie op deze site Oostbroek, Ierland en de monnik Henricus Goude.

In de Vierklank van 18 september 2013 viel te lezen:

In het Van Boetzelaerpark in De Bilt is afgelopen zaterdag een Iers hoogkruis onthuld door burgemeester Arjen Gerritsen en de Ierse ambassadeur in Nederland Mary Whelan. Het kruis staat symbool voor de geschiedenis van De Bilt dat dit jaar zijn 900-jarig bestaan viert. […] Gerritsen bedankte de mensen achter de Stichting Bilts Hoogkruis die lange tijd zich in stilte hebben ingespannen om dit moment mogelijk te maken.

De drijvende kracht achter de stichting is ds. Gert Landman. Volgens Landman moesten alle inwoners van de zes kernen van De Bilt er iets in terug kunnen vinden:

Bijvoorbeeld Willibrord. Een echo van het beeld bij de Janskerk in Utrecht. Maar een andere echo zien we in de kerk van Westbroek. Daar, op de muur, zijn twee van Willibrords Ierse metgezellen geschilderd; naast St. Brigida, de belangrijkste vrouwelijke heilige van Ierland, die vanaf dit hoogkruis weer begroet wordt door haar collega St. Patrick. Verder treft u de wapens of logo’s aan van Westbroek en Achttienhoven, Hollandsche Rading, De Bilt/Bilthoven en Maartensdijk. Sint Maarten was uiteraard al afgebeeld in Maartensdijk zelf, de andere hoek van onze regio; hier in deze hoek zit hij op een paard dat richting Maartensdijk rijdt. Men vindt hem in de cirkel aan de achterkant. Hij kleedt een naakte bedelaar – één van de werken van barmhartigheid, en die staan er ook alle zeven op. Mensen die dit zien, met welke religieuze achtergrond ook, zullen direct begrijpen wat hier verteld wordt. Op de cirkel aan deze kant ziet men nog zo’n universeel motief: de strijd tussen goed en kwaad, gesymboliseerd door vier in elkaar gedraaide slangen. Ook de beschermengel, helemaal bovenaan, zal allerlei verschillende mensen aanspreken.

U bevindt u op de Rondleiding over de kloosters in De Bilt. Voor het vervolg klik HIER

Hieronder ziet men de toelichting op het hoogkruis bij het monument. (Foto AD)

Zie ook: : www.biltshoogkruis.nl