In het begin van de jaren tachtig van de negentiende eeuw liet Willem Carel baron Van Boetzelaer door de jonge tuinarchitect en dendroloog Springer een plan ontwerpen voor een park bij Eyckenstein. Het afgebeelde origineel van het ontwerp bevindt zich in de Bibliotheek van de Universiteit Wageningen, afdeling Speciale Collecties.

Leonard Anthony Springer (1855-1940) was een van de meest fameuze Nederlandse tuin- en landschapsarchitecten. Hij ontwierp het park in de Engelse landschapsstijl. Springer maakte een romantisch cultuurlandschap met hoogteverschillen, waterpartijen, open velden, boom- en heestergroepen, slingerende paden en onverwachte doorzichten. Met zijn ontwerp verdiende Springer in 1885 een zilveren medaille gewonnen op de Internationale Tentoonstelling in Parijs. Het opschrift op het ontwerp luidt: ·“Ontwerp voor Veranderingen op Eyckenstein eigendom v d hoogEdelgeboren heer mr W.C. baron van Boetzelaer te Maartensdijk”.

U bevindt u op de Rondleiding over de noordelijke landhuizen. Voor het vervolg klik HIER