U bevindt u op de Rondleiding Adel. Om het begin te vinden klik HIER

Dit is een document dat de belastingaanslag over 1805 voor Abraham Calkoen, de eigenaar van het landgoed Voordaan, weergeeft. (Nationaal Archief, archief Calkoen, inv,. nr. 1.10.16, nr. 1103.)

Abraham baron Calkoen (1774-1849) was eigenaar van het landgoed Voordaan in het gerecht Oostveen (later gemeente Maartensdijk). Hij werd in 1816 verheven in de Nederlandse adel en verkreeg in 1828 de titel van baron. Uit het afgebeelde belastingoverzicht kan men afleiden dat in 1805 het landgoed Voordaan 117 Biltse morgens van 9200 vierkante meter groot was, iets meer dan 107 hectaren. De te betalen belasting van 592 gulden zou omgerekend met behulp van de tool van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis nu een koopkracht hebben van bijna 4300 euro. Dat lijkt niet veel voor zo’n groot bezit, maar in deze tijd verdiende een tuinknecht nog geen honderd gulden.

U bevindt u op de Rondleiding Adel. Voor het vervolg klik HIER

Literatuur: W. van Schaik, Orkanen over Voordaan. Geschiedenis van een landgoed. (Groenekan 2006.)