U bevindt u op de Rondleiding Beelden in De Bilt. Om terug te gaan naar het begin klik HIER

Tourrenners van Jits Bakker staat ook in het beeldenpark. (Foto WK) Het beeld is, net als het in de nabijheid geplaatste beeld Sliding, een voorbeeld van de grote expressiviteit en ingehouden spanning die de beeldhouwer weet te leggen in dit moment van opperste concentratie.  Voor onder meer deze beelden ontving Bakker postuum de Sport and Art award van het IOC als eerbetoon voor het verspreiden van de Olympische waarden en voor zijn betekenis voor de sport.

De officiële tekst van de inventarislijst zegt hierover:
Tourrenners. Met volle kracht vooruit, verleggen zij steeds weer hun grenzen net zo lang totdat de finish is bereikt. Er is geen winnaar of verliezer, maar samen delen zij een gevoel van overgave en tevredenheid.

Tourrenners is een van de beelden die in 2003 uit het beeldenpark bij Beerschoten gestolen zijn. Het is in 2004 teruggevonden in een garagebox in Den Haag.

WK

Dit is de Rondleiding Beelden in de Bilt. Voor het vervolg klik HIER