Pieter Dhont (1917-1997) was een fameuze beeldhouwer, die ook werk maakte dat lang geleden in Maartensdijk te zien was.  (Foto’s: 1. Pieter d’Hont, fotodienst GAU/collectie Het Utrechts Archief. 2. Jacques Stevens, beelden bij de brug van Rustenhoven, copyright Streekarchief Gooi en Vechtstreek te Hilversum, SAGVO 32.5, nr. 6369.)

Op 14 juli juli 1951 viel in de Gooi- en Eemlander te lezen:

Maartensdijk heeft […] een bewoner, die aan een beeldhouwer opdracht gaf bij de ingang van zijn buitenplaats een beeldengroep te ontwerpen. Wat deze beeldhouwer, de Utrechtenaar Pieter d’Hont er van gemaakt heeft is thans te zien aan de ingang van de buitenplaats Rustenhoven, bewoond door de familie Fentener van Vlissingen. Twee godinnen van de jacht vermeien zich onder het hoge geboomte, terwijl hert en kalkoen vredig wachten.’

Genoemde beelden bij Rustenhoven zijn daar al heel lang verdwenen. De grote naam van d’Hont vond zijn oorsprong in beelden als de Edison – dit beeldje wordt  ieder jaar uitgereikt ‘voor geluidsdragens van bijzondere kwaliteit’. Zeer bekend zijn het beeld van Anne Frank in Utrecht en dat van de hoofdpersoon in het werk van detectiveschrijver Georges Simenon, Maigret. D’Hont was stadsbeeldhouwer van Utrecht. Op de site van onlinemuseum vindt men meer over hem en zijn werk in de gemeente De Bilt ( klik aan: De grondwerker en:  Beelden op bedrijfsterreinen.)

Pieter d’Hont vervaardigde samen met zijn collega Arie Teeuwisse het reliëf van het RIVM-gebouw in Bilthoven. Over d’Hont en zijn werk werd een documentaire gemaakt die men kan zien door DEZE LINK aan te klikken.