De wit  gepleisterde vrijstaande villa aan de Jan Steenlaan 23 is in 1913 ontworpen en in eigen beheer gebouwd door W.S. van der Sterre. Karakteristiek is het overstekende zadeldak dat doorbroken wordt door een ronde toren met spits. Het huis was jarenlang kindertehuis en droeg de naam de Zonnestraal. In 1983 besloot de gemeente het op de lijst van monumenten te plaatsen. Tegenwoordig wordt het particulier bewoond. (Foto Wim Krommenhoek)

Willem Sebastiaan van der Sterre (1884 – 1961) werd in Zoeterwoude geboren als zoon van een timmerman. In 1910 vestigde hij zich in Bilthoven en werd hij directeur van de Naamloze Vennootschap tot Exploitatie van Onroerende en Roerende Goederen Prins Hendrik. Als aannemer en ‘eigenbouwer’ realiseerde hij tussen 1910 en 1927 een groot aantal middenstandswoningen en villa´s in de snel groeiende villaparken zoals park Vogelzang. Een eigenbouwer bouwt eerst en probeert vervolgens een koper te vinden voor het huis. Een kenmerk van eigenbouw is dat verschillende woningen dezelfde bouwtekening hebben of elkaars spiegel beeld zijn. Een goed voorbeeld daarvan zijn de winkelpanden op Julianalaan 34 en 36 en Emmaplein 4.

Behalve op de Julianalaan bouwde Van der Sterre op het Emmaplein, Paltzerweg, Parklaan, Prins Hendriklaan, Rembrandtlaan, Rubenslaan, Spoorlaan, Jan Steenlaan en op diverse plaatsen in Bosch en Duin en Den Dolder. Een andere eigenbouwer, J. van As, was voornamelijk actief langs de Gezichtslaan, Bilderdijklaan, Spoorlaan en Rembrandtlaan. Samen bouwden  Van der Sterre en Van As  tussen 1910 en 1927 circa 70 procent van alle woningen en villa´s in Bilthoven. Toen de bouwvoorschriften werden aangescherpt, vertrok Willem van der Sterre naar Amerika en Afrika om zich tenslotte in België te vestigen.

Zijn oudere broer Adriaan Hendrik van der Sterre (1883-1967) leverde ook een bijdrage aan de Bilthovense bouw. Hij was eigenaar van de NV Biltsche Bouw- en Bouwgrondmaatschappij en woonde aan de Julianalaan. Mevrouw Antonetta van der Sterre – Verburg (1883-1970) bestierde op Julianalaan 19 de dameskledingzaak Het Modehuis. Tot de winkel in 1954 werd overgenomen door de familie Van Dort.

Het is duidelijk  dat de familie Van der Sterre voor een belangrijk deel het aanzien van Bilthoven heeft bepaald.

WK/VC

Literatuur: Monumenten in De Bilt. Historische Kring D’ Oude School, 2003.

Internet: De bouwkundige erfenis van de familie Van der Sterre.

Broekhoven, S. en Barends, S. De Bilt, Geschiedenis en Architectuur. Uitg. Kerkebosch, Zeist, 1995.

Afbeelding: Julianalaan in de jaren ’30. Rechts damesmodezaak Het Modehuis van mevrouw Van der Sterre-Verburg. Met dank aan Fred Meijer.