Afgebeeld is de eerste bus die reed op de lijn die Westbroek-Achttienhoven verbond met Utrecht en andere naburige plaatsen. Pas in 1939 werd besloten de wegen naar Utrecht zo te verbeteren, dat  deze dorpen bereikbaar werden voor het openbaar vervoer. In april 1940 startte  de eerste busdienst. (Afbeelding ter beschikking gesteld door de Historische Vereniging Maartensdijk, te vinden op de website van de Historische Vereniging  Maartensdijk.)

 

Meer informatie

Het was een bus van ondernemer M. Oskam uit Maarssen die al vanaf 1920 een busdienst tussen Maarssen en Utrecht verzorgde.  We lezen in de Gooi en Eemlander van 11 april 1940:

De nieuwe autobusdienst geeft zeven malen per dag verbinding tusschen Utrecht, fort de Klop, fort de Gagel, Westbroek, Maarseveen, Tienhoven, Breukelerveen en Loosdrecht (Boomhoek). Hierdoor wordt dus een uitgebreide streek bediend. Bovendien worden er in aansluiting aan dezen dienst nog drie ritten per dag gereden van Tienhoven naar Maarssen. Voor de inwoners van Westbroek en Achtienhoven, maar ook voor de inwoners van de andere plaatsen, welke we hierboven noemden, beteekent de nieuwe autobuslijn dus een belangrijke verbinding met Utrecht.

Voor meer informatie (de berichten in de pers over een en ander)  klikke men op de volgende link: Westbroek en Achttienhoven uit hun isolement verlost

AD