In Bilthoven werkten in de 20e eeuw architecten met een grote reputatie. Sommige uit het dorp zelf, andere van buiten. Veelal in de stijl van de Amsterdamse School. In de luxe uitgave Moderne Nederlandsche villa’s en landhuizen (Amsterdam 1931) staan  twee in  het dorp zelf wonende bouwmeesters van naam met name genoemd: Hermann Friedrich Mertens (1984-1978) en Frants Edvard Röntgen (1904-1980).

Meer over de Bilthovense architecten Mertens en Röntgen

Mertens vestigde zich in 1922 als zelfstandig architect in Bilthoven. Hij ontwierp onder meer woningen in het Amsterdamse Betondorp, het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam, het sanatorium Zonnegloren in Soestduinen en de watertoren van Bilthoven (klik HIER voor aanvullende informatie). Hij was ook de ontwerper van het gebouw Julianalaan 2-4-6 (klik HIER voor meer gegevens). Na de Tweede Wereldoorlog was Mertens supervisor bij de wederopbouw van de gebombardeerde Rotterdamse binnenstad.

Röntgen (1904-1980) woonde enige jaren in Bilthoven. Hij was het vierde kind van de componist Julius Röntgen. Zijn voornamen waren ontleend aan die van de Noorse componisten Beyer en Grieg, vrienden van zijn vader. Frants eerste ontwerp van dat van de Villa Gaudeamus, waar hij ook enige jaren zou wonen (klik HIER voor dit monument). Een tweede spraakmakend gebouw van zijn hand in Bilthoven was de Werkplaats Kindergemeenschap ( klik HIER voor meer over dit gebouw.)

Naast de hiervoor genoemdennamen woonden in  De Bilt ook andere, minder bekende bouwmeesters, zoals H.P.  van de Haar. (Voor meer over een door hem ontworpen monumentaal pand in Bilthoven, klik HIER).

Grote namen van buiten het dorp

In Bilthoven waren ook P.H.C. (Paul) Briët (Nunspeet 1894 – Hilversum 1978) en  (J.C.) {Jan) de Haas (1898-1960) actief. De Haas ontwierp het in 2007 gesloopte huis  ‘El Rancho’ aan de Van der Helstlaan 22. Briët was de bouwmeester van de Hobbemaflat en was betrokken bij de verbouwing van Jagtlust tot gemeentehuis (1932). Meer villa’s  van Briët en De Haas in Bilthoven kan men zien dit het volgende bestand aan te klikken: Architecten van en in Bilthoven.

Over architect van het Hilversumse raadhuis en zijn  werk in Bilthoven, Dudok,  zie men op deze site onder meer HIER. Eveneens is werk van de beroemde Amsterdammer Berlage in Bilthoven te bewonderen. Klik daarvoor HIER. Hetzelfde geldt voor Gerrit Rietveld en zijn collega Frank Lloyd Wright (klik daarvoor HIER).