Afbeelding: Een kegelclub op de baan in De Schouw eind jaren ’40/begin ’50. (Historische Kring ‘d Oude School)

In 1929 werd er een overdekte kegelbaan aangelegd achter Hotel Brands (later De Schouw), naast station Bilthoven, parallel aan het Emmaplein. De baan was erg populair en er werd op hoog niveau gekegeld. De sluiting van het Wijn en Spijslokaal in 2011 betekende ook het einde van de kegelbaan, die Bilthoven Centrum meer dan 80 jaar amusement en ontspanning had bezorgd.

In 1939 werd de kegelbaan na restauratie feestelijk heropend met een kegelconcours door de vereniging Kegel Uren Na Dagelijkschen Arbeid (KUNDA) die haar tienjarig bestaan vierde. De burgemeester Van der Borch deed de eerste worp.

Ook tijdens de oorlog werd er gekegeld. Kunda werd in 1942 kampioen van de afdeling Utrecht van de Nederlandsche Kegelbond. In 1947 werden de wedstrijden gecontinueerd en ook De Biltse Kegelclub (BKC) ging goed presteren. In 1949 werd het vierde lustrum gevierd van Kunda waarbij gememoreerd werd dat de club toonaangevend was; enkele leden maakten zelfs deel uit van Bondsploegen. Bij het concours van het vijfde lustrum, onder leiding van de Kunda-bestuursleden Wolthuis, Van den Brink en Boot , deed voor het eerst de damesclub ‘Knal’ mee.

Primeur

Er werd druk gekegeld in De Schouw, elke dag was wel gevuld. Eind jaren zestig kwamen op maandag de heren uit Bilthoven-Noord, op dinsdag een damesclub aangevoerd door de vrouw van aannemer De Jong. Ook kwamen spelers van voetbalvereniging DOS uit Utrecht zondagochtend kegelen en lunchen, waarna er gevoetbald kon worden.

De kegelbaan behoorde in 1959 tot de modernste in Nederland. In dat jaar werd een volautomatische kegelopzetmachine in gebruik genomen, een primeur voor Nederland. De installatie toonde op een scherm de omgegooide kegels via corresponderende lampjes, terwijl ook het aantal te zien was. Vervolgens werden de kegels, die ieder aan een nylon draad verbonden waren, weer op hun plaats gezet, terwijl de bal terug rolde. Deze automaat maakte de zogenoemde kegeljongen overbodig.

GB

Met dank aan Fred Meijer en Ron van Schaik.

Bron: Utrechts Nieuwsblad via www.utrechtsarchief.nl

Afbeelding: Kegelbaan Hotel v/h Brands 1941, uit: Utrecht in woord en beeld.