Afbeelding: Garage Nestor in 1956. Nestor is tot 1974 Volkswagendealer van Bilthoven (privécollectie familie Westenbrink en Boot)

 

Dirk Boot (Koedam, West Friesland 1896) komt in 1923 naar Bilthoven. Hij gaat werken in de zaak van zijn zwager Koeman, de broer van zijn vrouw. Het bedrijf breidt uit naar automobielonderhoud en daarbij gaat Dirk taxi rijden, een goede bedrijfstak in de jaren ’20. Kees en Betty Boeke zijn vaste klanten. Met dien verstande dat Kees uitsluitend meerijdt bij slecht weer. In de zomer zit Betty in de auto en Kees loopt er achteraan. Als Dirk hem aanspreekt met mijnheer, is het antwoord: Er is maar één Heer, ik ben Kees.

Meer informatie

 

Dirk (1949) en Heleen (1957) Westenbrink zijn de kleinkinderen van Opa en Oma Boot-Koeman. Ze zijn beide naar hen vernoemd. Ze zijn bovendien neef en nicht van Henk Westenbrink, de banketbakker verderop. Daar verkochten ze het lekkerste ijs van het dorp, meldt Dirk. Hij weet nog goed dat zijn opa Volkswagen-kever ging verkopen in de jaren ’50. De Kevers werden sinds 1947 door het bedrijf Pon in Amersfoort vanuit Duitsland geïmporteerd. Dat laatste had vanwege de oorlog wel wat voeten in de aarde gehad, want de bestelling had Pon al in 1939 gedaan.

Heleen vult aan: de oorlog is trouwens voor mijn grootouders geen makkelijke tijd geweest. Want ze kregen inkwartiering van de Duitsers, die in de garage hun machinerie wilden onderhouden. Het gezin met twee dochters, Ada en Riet, werd zelfs uit huis gezet en verhuisde naar de woning boven de garage. Toen de Duitsers vertrokken kwamen er Canadezen en daarna de Engelsen. Een groot verschil volgens opa; de Canadezen waren rommelaars die overal maar gingen liggen. De Engelsen zetten netjes hun bedjes neer.

 

Gemoderniseerd

In 1960 werd de garage geheel gemoderniseerd en werden de wagens vanuit de zaak verkocht.

Dirk: Er kwam een overkapping, een smeerbrug, een wasplaats en vier onderhoudsbruggen. Daarnaast een schaftlokaal, wasplaats en toilet, een magazijn, een kantoor en een showroom voor één Kever. Er waren vier monteurs en chef werkplaats was Henk Bunschoten. Die was tevens begeleider van de drumband en de sportvereniging Irene,  aldus Dirk die zelf jarenlang heeft geturnd in de toenmalige sportzaal tussen de Julianaschool en de Julianakerk. Als 15-jarige reed hij zelf de Kevers de brug op.

Opa was geen liefhebber van vrouwen achter het stuur, meldt Heleen. Ook niet toen ik mijn rijbewijs had gehaald. Tot hij een keer naar het ziekenhuis moest en hij op mij aangewezen was. Daarna mocht ik alles met zijn auto.

Garage Nestor beschikte ook over een benzinepomp van Shell. Het was de tijd voor de zelfbediening en er waren twee pompbediendes in dienst, de heren Monroy en Van Loo. Eerstgenoemde was verdacht van NSB-sympathiëen in de oorlog. Heleen: ik durfde nooit met hem alleen in het gebouwtje bij de benzinepomp te zitten. Dat was heel anders bij meneer Van Loo. Dat was zo’n vriendelijke man. Bij hem zat ik geregeld een sigaretje te roken.

 

Toyota

Begin jaren ’70 vond Dirk Boot het tijd voor een compagnon. Hij had geen opvolger, want zijn schoonzoon was in 1968 plotseling overleden. Dirk jr. was bij de Marine gegaan. De compagnon bleek een slechte keuze en het ging snel bergafwaarts met de garage. In 1974 werd de zaak verkocht aan de firma Rompelman, een Toyotadealer. Die nam niet alleen het bedrijf maar ook het voltallige personeel over. Tot het moment dat door malversaties van de nieuwe eigenaar het Toyotadealerschap werd ingetrokken en het garagebedrijf voorgoed verleden tijd was. Daarna werd de ruimte door de Vereniging Emmaus overgenomen.

Dirk wil nog graag kwijt dat zijn opa 40 jaar lang was aangesloten bij de kegelclub KUNDA in Hotel Restaurant De Schouw op het Emmaplein. Ook buurman Henk Gresnigt van de schoenwinkel op Julianalaan 21 was er lid.

Heleen weet nog te vertellen dat ze een graag geziene gast was bij de Jaminwinkel van de familie Hardeman op de Vinkenlaan. Ik had een brood bezorgd bij Visman op de hoek en kreeg daarvoor een dubbeltje. Daarvan ben ik meteen een ijsje gaan kopen.

 

VC

 

Met dank aan Dirk Westenbrink en Heleen Alsem – Westenbrink

Bron: Geschiedenis • Pon

 

Afbeelding: Garage Nestor in de jaren ’30: fietsonderhoud, taxi, autogarage en benzinepomp. (privécollectie familie Westenbrink en Boot)