In het verlengde van de oprijlaan van voormalig sanatorium Berg en Bosch staat een kapel. Hij valt meteen op, maar hij is niet meer als kapel in gebruik. Op de foto zien we de kapel in 1968. (Collectie Rienk Miedema)

Sanatorium Berg en Bosch was ooit het grootste van Nederland. Het werd gebouwd in een tijd waarin tuberculose een gevaarlijke volksziekte was. De katholieke Arbeidersbeweging steunde de bouw en de verpleegsters waren Dominicanessen. Daarbij paste ook aandacht voor de katholieke eredienst.

De architecten waren B.J. Koldewey en C.M. van Moorsel. Net als de andere gebouwen bouwden zij de kapel in de stijl van de Delftse School. De daken overlappen elkaar. Rechts naast de ingang staat een klokkentoren.

In de zijgevels bevinden zich spitsboogvormige vensters met glas-in-loodramen. Links van het koor is een apart zusterkoor gebouwd, waar alleen de Dominicanessen mochten komen.

In 1933 nam men het sanatorium en de kapel in gebruik. Na de introductie van antibiotica verpleegde men tuberculosepatiënten niet meer met langdurige bedrust en weldra was tbc niet meet een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid. In de jaren zestig werd Berg en Bosch een algemeen ziekenhuis en tegenwoordig is het een bedrijvenpark voor ondernemingen in de gezondheidszorg en de sociale dienstverlening. De kapel is al vele jaren niet meer in gebruik voor godsdienstige activiteiten.

DAB

U bevindt u op de Rondleiding Kerkgebouwen. Voor het vervolg klik HIER

S. Broekhoven en S. Barends, De Bilt, Geschiedenis en architectuur, Zeist 1995 p.103-108

Website Historische kring De Bilt, Berg en Bosch.

H. Uit de Bosch, W. Van den Broeke en H. De Groot, De geschiedenis van het sanatorium Berg en Bosch, in: De Biltse Grift 2009.