U bevindt u op de Rondleiding Beelden in De Bilt. Om terug te gaan naar het begin klik HIER

De internationaal bekende beeldhouwer Jits Bakker (1937 – 2014) woonde en werkte een groot deel van zijn leven in De Bilt. Daar zijn ook zijn atelier en de beeldentuin met zijn beelden te vinden. In De Bilt kan men diverse werken van zijn hand zien. Afbeeldingen: het atelier van Jits Bakker aan de Holle Bilt. (Foto DAB)

Willem Frederik (Jits) Bakker werd in Renkum geboren op 6 juli 1937. Zijn vader nam deel aan het verzet en werd geëxecuteerd in Kamp Vught. Jits maakte de landingen bij Arnhem mee. Hij werd later ondergebracht in Friesland en verbleef na de oorlog een jaar in Zweden om aan te sterken. In enkele van zijn beelden, zoals Remember September 44 kan men zien dat de oorlog veel indruk op hem heeft gemaakt.

Jits volgde na de lagere school de ambachtsschool, waar hij leerde voor decoratieschilder. Na de grafische school in Utrecht ging hij als grafisch vormgever werken voor De Grontmij, een groot ingenieursbureau dat sinds 1954 gevestigd was in het landhuis Houdringe in De Bilt. Toen Bakker zich in 1969 vestigde als zelfstandig kunstenaar, was zijn atelier De Kooi slechts enkele honderden meters van Houdringe verwijderd. Weer een paar honderd meter verder, op het aangrenzende landgoed Beerschoten, kwam later het beeldenpark te staan waar men eenendertig van zijn beelden kan zien. Daarnaast had hij ateliers in Portugal en in de Ardennen.

Bakker kreeg grote nationale en internationale bekendheid als beeldhouwer, maar daardoor kwamen zijn andere activiteiten bij het publiek wat in de schaduw te staan. Hij tekende en schilderde en aquarelleerde graag en bij voorkeur in de buitenlucht, maar hij interpreteerde de werkelijkheid met sterke emoties, felle kleuren en grove streken. Daarin ontwikkelde hij zich van late impressionist tot expressionist en fauvist. Verder maakte hij graag glasmozaïeken omdat de kleur een verrijking betekende voor de driedimensionale vormen. Ook maakte hij sieraden, penningen en kleine beeldjes.

In zijn beelden zien we elementen als jeugd, dans en sport telkens terugkeren. Dat blijkt onder meer uit de beelden Olympiade Dansers, Fietsspel en Tourrenners. Een andere inspiratie was de Griekse mythologie, zoals men in het beeldenpark ziet in de beeldengroepen Adonis en Aphrodite, Leda en de zwaan, Theseus en Ariadne en op de rotonde van de Hessenweg het beeld Europa en de stier.

Jits Bakker exposeerde in Nederland en ook in bijvoorbeeld Portugal, Spanje, de Verenigde Staten en Frankrijk. Hij overleed op 5 juni 2014.

DAB

Dit is de Rondleiding Beelden in de Bilt. Voor het vervolg klik HIER

K. Beesemer, Bij het overlijden van Jits Bakker, in: De Biltse Grift september 2014.

J. Bakker, Ook ik ben schilder, Tubbergen 2004.

R. de Cnodder en H. Redeker, Jits Bakker, Venlo 1987.