Afbeelding: Ook voorafgaand aan de Beeldenstorm werden de kloosters van De Bilt al eens geplunderd, zoals in de bovenstaande tekst van Aernout van Buchel is aangegeven.

De Universiteitsbibliotheek op de Uithof in Utrecht bewaart de manuscripten en landkaarten die de oude geschiedenis van De Bilt beschrijven. De Reformatie heeft weinig overgelaten van de bibliotheken van het Laurensklooster en het Vrouwenklooster. Er is veel veel verloren gegaan, nadat de kloosters eind 16e eeuw werden gesloopt en de protestantse Staten van Utrecht de boeken opeisten. Wat rest is een aantal interessante handschriften, waarvan er een zelfs teruggaat tot de eeuw voor Karel de Grote. Ook de kloosterkroniek van abdis Henrica van Erp is uitzonderlijk. De antieke landkaart van Bernard de Rooy geeft aan waar tussen 1250 en 1450 het enige kasteel van De Bilt heeft gestaan. Dick Berens, Anne Doedens (Online Museum De Bilt) en UB-conservator Bart Jaski lichten toe.

Afbeelding: Redacteur Anne Doedens wordt rondgeleid door UB-conservator Bart Jaski

Bekijk de reportage hier.

VC

U bevindt u op de Rondleiding over de kloosters in De Bilt. Voor het vervolg klik HIER